Jag säger nej.

Idag gifte sig Victoria och Boxer-Robert (Daniel och boxer-Robert är extremt lika, det kan man inte sticka under stol med :). Jag har absolut ingenting emot detta par, de får gifta sig och älska varandra hur mycket de vill. Däremot är jag emot monarkin, och jag ifrågasätter varje person som är för monarkin i Sverige. Och på facebook idag råkade jag få syn på en diskussion mellan en vän till mig och några andra som i stort handlade om monarkin var något att satsa på eller ej. Jag, som aldrig kan hålla fingrarna borta från en monarki-diskussion, var tvungen att ge mig in i leken och kommentera:


"Apanaget består av en enorm summa, oavsett hur mycket skatt vi svenskar betalar. Och den del som går till hovstaten (kungen och hans familj) av dessa pengar har vi noll koll på vad de används till - för de vägrar visa oss. Om Sverige ska envisas med att behålla monarkin får de se till att göra kungens budget offentlig så att man kan se var alla miljoner tar vägen.
Men bäst för Sverige vore att lägga ner monarkin helt och hållet. Visst, fint att titta på, men inte mycket mer. Vi lever i en demokrati, men ändå har inte alla medborgare rätt att rösta (kungen). Kungen kan göra i princip vad han vill, men fortfarande komma undan med det. Han står över lagen. Bara där kan man väl förstå och inse att monarkin inte är någonting för det moderna land som Sverige faktiskt är? Vi har kommit så jäkla långt vad gäller mänskliga rättigheter och utveckling, varför ska vi då skydda monarkin som tvingar oss tillbaka i utvecklingen? Och sen att rätten ärvs är ju också skrämmande i vår demokrati där det regerande folket ska vara folkvalda. Om man har läst på sin läxa så vet man ordet demokrati betyder och vad det härstammar ifrån - och det står ganska långt ifrån monarkin.. "



Jag skulle kunna mala på i fem år om varför vi borde ta avstånd från monarkin, men jag nöjde mig där för idag. Ser fram emot att få respons på kommentaren. Spännande att se vad övriga "diskussionsdeltagare" har för åsikt :-) 


Nu ska jag plugga webbdesign. Temat idag är navigationsverktyg. Ser fram emot att börja på nästa uppdrag då det är dags att göra html-sidor.



Ha det gott!

// E.T

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0