En kartong i wellpapp är lyxbostad i Afrika

Ingen har väl direkt kunnat undgå det VM i fotboll som just nu utspelar sig i Sydafrika. Varenda TV-kanal rapporterar om denna så kallade folkfest. Men nu har folk tydligen märkt att det finns en baksida med detta VM, precis som med OS i Peking. NU har folk insett att större delen av invånarna far illa. Nu när arenan är byggd och mästerskapen är igång. Nu när skadan redan är skedd. Borde inte någon ha reagerat redan när de planerade att bygga en arena för statens pengar, när hälften av deras invånare inte har mat för dagen?

Det är skrämmande att ett land med så liten ekonomi väljer att lägga pengar på en sport, en lek, istället för sina egna invånare. Jag vägrar bli lurad av omvärldens argument; att Sydafrika kommer att få tillbaka pengarna, att VM gynnar dem genom att de får "visa upp sig". Ha! Det enda vi får se är Coca-Cola och McDonalds feta skyltar i rutan, och jag tror knappast att VM-besökarna kommer åt att äta eller dricka något annat än så.

Ja, det skrämmer mig. Det skrämmer mig att ett välmående land och befolkning går i andra hand, och att först kommer att finansiera vuxna karlar som springer efter en boll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0