Dinkeltekakor

Det enda som egentligen fungerar lugnande för mig när jag är stressad är bakning. Därför bestämde min vidbrända kropp och jag oss för att baka tekakor i morse.

Jag utgick från receptet på vanliga havretekakor, men bytte ut havregrynen mot dinkelflingor och hälften av vetemjölet mot dinkelmjöl. De blev riktigt smarriga vill jag lova ;-)

Ingredienser:


4 dl kokande vatten
4 dl dinkelflingor
25 g smör
2 tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk sirap
50 g jäst
ca 5-6 dl vetemjöl
ca5-6 dl siktat dinkelmjöl

Gör såhär:
Häll det kokande vattnet över dinkelflingorna. Klicka i matfettet och rör om. Låt stå i 30 min.

Tillsätt salt, vatten och sirap. Smula ner jästen och tillsätt det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa övertäckt i 40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 16 bitar. Rulla bullar och platta ut till tekakor.

Lägg de på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 min.

(Ursprungsreceptet, havretekakor, kommer från matklubben.se)


Finns det något godare än nybakta tekakor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0